برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.
یکشنبه 27 خرداد 1403

سخنی با دبیر انجمن سیمان   

قم _ حمیّت نیوز(حمنا)؛سخنی با دبیر انجمن سیمان    ضمن عرض سلام   در مصاحبه عنوان نموده اید 1- بزرگترین مشکل کارخانه‌های سیمان را دشواری در تامین سوخت دوم یعنی مازوت است دانست و تامین سوخت مازوت به راحتی انجام نمی‌شود 2- کاهش سوخت گاز و برق در میزان تولید تاتیر مستقیم ...

قم _ حمیّت نیوز(حمنا)؛سخنی با دبیر انجمن سیمان   
ضمن عرض سلام  
در مصاحبه عنوان نموده اید 1- بزرگترین مشکل کارخانه‌های سیمان را دشواری در تامین سوخت دوم یعنی مازوت است دانست و تامین سوخت مازوت به راحتی انجام نمی‌شود 2- کاهش سوخت گاز و برق در میزان تولید تاتیر مستقیم گذاشته و آن‌ها نمی‌توانند صددر صد ظرفیت تولید کار کنند و اگر ذخیره از گذشته نداشتند امروز با بحران مواجه می‌شدند. 3- قیمت یک تن سیمان از ۴۵۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان شناور شده است. 
با عنایت به مصاحبه اخیر جنابعالی که ظاهرا خوراک خوبی برای تلقین التهاب و کمبود سیمان و بهانه ای برای افزایش قیمت سیمان شده مواردی را جهت تصحیح اطلاعات و جبران نواقص مطرح شده معروض می دارم.  
1-به عنوان یک کارشناس کوچک مجموعه اقتصادی که دغدغه تولید و اشتغال را دارم بر این باور هستم که مدیریت مصرف با حفظ اولویت تامین برق و گاز مصرفی خانوارها در فصول سرد سال یک واقعیت اجتناب ناپذیر بوده و نمی دانم جنابعالی اگر رییس جمهور و یا وزیر این مملکت بودید چه اقدامی برای این مشکل کمبود برق و گاز اتخاذ می کردید.!!! 
2-علی رغم این سختی هایی که عنوان می فرمایید بسیاری از کارخانه ها نسبت به تهیه مازوت اقدام و تعاملات لازم انجام شده  و با قدرت مشغول تولید و صادرات هستند.. وضعیت قیمت ها و عرضه ها نیز در بسیاری از کارخانه ها مطلوب است. 
3- در یک ساله اخیر نوسان قیمت سیمان در بورس کالا همیشه وجود داشته و حتی تجربه دامنه ملتهب تری از 350 تا یک  و نیم میلیون تومان هم وجود داشته که یقینا نقش واسطه ها و ساختار ناقص بورس باعث این تفاوت قیمت ها شده است پس بهترهست که سکوت یک ساله مصلحت اندیشانه(منفعت اندیشانه ) شکسته شود و درخصوص این تفاوت قیمت ها میان کارخانه های مختلف تولیدی که ربطی به کیفیت هم ندارد و صرفا جولان واسطه ها و سوء استفاده از تقاضاهای فصلی و منطقه ایست نسبت به ارایه راه کارهایی اقدام فرمایید که تبعیض میان کارخانه های تحت امرتان را از بین ببرید. 
4-در طول یک ساله اخیر چندین بار فرمول قیمت گذاری در بورس تغییر و بعضا به ضرر مردم وحتی به ضرر برخی کارخانه های تولیدی سیمان بود که نسبت به عرضه درست اقدام می نمودند پس مراقبت فرمایید رقابتی در عرضه درست و قیمت گذاری درست ایجاد شود و بد نیست توضیح بفرمایید تفاوت چند درصدی قیمت های پایه که هر هفته در بورس میان کارخانه ها وجود دارد از کجا ناشی شده ؟!!!  
5- افزایش قیمت ها به دو مساله برمیگردد. اولین دلیل تعیین نادرست قیمت پایه ها که یقینا بیانگر تبعیض رفتاری میان عرضه کنندگان است و مسوولیتش متوجه شماست و دوم  بر می گردد به صف های کاذب خرید و افزایش تقاضا که برمی گردد به جولان دلالان و تقاضاهای فصلی . پس بهتر است در مورد اول احساس مسوولیت بیشتری نمایید و چاره ای برای این اعترافتان و رفع تبعیص چند صد درصدی میان قیمت های فروش کارخانه های تولید سیمان بیندیشید. 
6- بسیاری از عرضه های کارخانجات سیمان واقع در شمال و مرکز و غرب و شرق کشور در هفته اخیر وارد مچینگ شده یعنی علیرغم قطعی گاز از اواسط آذر، ولی کمبود عرضه نداشته ایم و تقاضا کم بوده و سیمان با حداقل قیمت فروش رفته . تنها در مورد چند کارخانه معدود واقع در جنوب رقابت وجود داشته و افزایش تا نود درصدی قیمتها ایجاد شده است. پس توجیه شما برای تلقین التهاب کمبود و بحران در سراسر کشورچیست؟ 
7- موضوع تامین سوخت مازوت از شهریور ماه سال جاری در دستور کار بوده و مرتبا کنترل شده و مشکل حادی وجود ندارد . در برخی استانها نه تنها کمبود تولید ندارند بلکه میلیون ها تن کلینکر مازاد تولید در کارخانه ها وجود دارد پس جانب انصاف را رعایت و آنرا نقطه قوت معرفی کنید نه اینکه فضا را به شدت ملتهب و مستعد برای دلسردکردن اکثریت تولیدکنندگان سیمان جلوه نمایید تا راهی برای افزایش قیمت‌ها و افزایش تقاضاهای کاذب نهادینه نشود. 
 8-و در پایان ...تجربه یک و نیم ساله اخیر عرضه سیمان در بورس نشان می دهد در تولید و عرضه سیمان، نقاط قوت و بعضا نقاط ضعف و اجحافاتی در حق مردم انجام شده که یقینا پرونده این موضوعات در اذهان کارشناسی مفتوح است پس وجدان کاری اقتضا میکند که جنابعالی راه را برای دانستن و سپس تقویت و تداوم نقاط قوت و دانستن و چاره اندیشی برای نقاط ضعف (خانواده سیمان) هموار تر نمایید.

مجتبی سرلک معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت قم

مجتبی علیشاهی
تاریخ: 1401/10/4
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

اخبار مرتبط

توافقات جدید گمرکی میان ایران و عراق برای تسهیل تجارت

به گزارش حمیت نیوز(حمنا) به نقل از ایرنا رضوانی فر در این دیدار از مرزهای طولانی و همجواری ۵ استان مهم هم مرز ایران با کشور عراق یاد کرد که اهمیت تجارت ایران با عراق را ...

نقش شهرسازی اصولی بر کاهش جرائم

حمیت نیوز(حمنا)؛ ناهنجاری های اجتماعی و جرایمی که مجرمین در محیط های شهری مرتکب می شوند از مصادیق بارز ناامنی محیط زندگی، سلب کننده امنیت شهرها و آسایش و آرامش مردم است. ...

ضرورت تغییر پارادایم شهرسازی در گام دوم انقلاب

حمیت نیوز(حمنا)؛ علی حجازیان-پژوهشگر شهرسازی ومعماری نوشت: تمدن غرب در چند قرن اخیر، پیشرو و جلودار عرصه علم بوده است، علوم موجود در دانشگاه ها، به ویژه در علوم انسانی، ...

طراحی پایدار (طراحی سبز) چیست؟

حمیت نیوز(حمنا)؛ بدون تردید یکی از موارد مهمی که انسان همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نحوه نگرش و برخورد با منابع انرژی و تعامل بین منابع و اثرات ناشی از این مصرف ...